LaserSat 26

110 let jachtingu v Čechách - Lipno 2003

HOP regata, Nechranice,
13.-14.9.2003

Modrý hrozen, Nové Mlýny - Pavlov, YC Dyje Břeclav,
20.-21.9.2003

7. Česká námořní rallye, Chorvatsko
11.-18.10.2003

Boat Brno 2003

DĚTI, staňte se závodními jachtaři!!!

PROJEKT OPTIMIST BRNO

Sail Melborne, ISAF Grade 1, 12.-17.1.2004, Melborne - Austrálie

Servis

7.Česká námořní rallye
Mistrovství ČR v námořním jachtingu - inshore
Chorvatsko - Dalmácie
11.-18.10.2003

- Zdeněk Chlup -

Představa, že chorvatské mariny na týden každoročně zaplní Češi, protože zde pojedou na desetimetrových lodích námořní rallye, patřila do Sametové revoluce do kategorie "Pium desiderium" tedy Zbožných přání a pokud by tuto myšlenku někdo vyslovil, nebyl by asi ohodnocen jako člověk "realista nebo optimista", ale spíše jako člen ústavu doktora Chocholouška. Nyní není snad nic samozřejmějšího, než že si početná skupina jachtařů jezdí do střední Dalmácie prodloužit léto na největší český závod kajutových plachetnic - Českou námořní rallye. V roce 2003 se Mistrovství České republiky v námořním jachtingu uskutečnilo za účasti 41 čtyř, pěti nebo šesti členných posádek v pobřežních vodách Chorvatska na nových lodích Elan 333 v termínu babího léta 11.-18.října.

Program byl vymyšlen asi takto: V průběhu devíti dnů závoduchtiví jachtaři přijeli, převzali lodě, přejeli do místa kde regata začínala - mariny Hramina na ostrově Murter, za zvuku státní hymny byli svědky zahájení Mistrovství republiky, v průběhu pěti závodních dnů hledali tu nejlepší posádku, aby ji ve čtvrtek 16.10. našli, pogratulovali těm nejlepším, rozjeli se předat lodě do domovských přístavů, nastartovali své vozy a vrátili se zpět do svých domovů.

Závod byl vypsán jako etapový, s tím, že každý den se pojede jedna rozjížďka, a také že každý večer bude flotila kotvit v jiné z chorvatských marin. V neděli se z Hraminy přejelo do města Vodice, bohužel většinou na motor, a ani jeden propagační start své ovoce nepřinesl. Převážně na jih se plulo i druhý den do mariny maďarských majitelů Kremik, tentokrát už na plachty a hlavně spinakry a etapu s přehledem ovládla posádka Vladimíra Navrátila kormidlována Jakubem Kozelským. Slabý proměnlivý a místy žádný vítr. Přesně takový vítr vál další den, kdy se závod přesouval do Mariny Tribunj a na poslední poryv odjela několik námořních mil ostatním posádka Martina Knetiga, a tak se přihodila situace, že zatímco většina posádek v totální flautě při polední seanci vyvolávala vítr, pozdější vítězové ujížděli, ujížděli a ujížděli. Cílový limit hodinu a půl po první lodi tak stihla jen čtvrtina plachetnic. V marině Tribunj končilo nejen bezvětří, ale také začínala exhibice posádky Martina Kulíka - Rodop, kteří si první místo reservovali ve všech třech závěrečných etapách. Ta první z nich měla být do mariny Piškera, ležící v samém srdci chorvatského národního parku - souostroví Kornaty. Sílící vítr a předpovídaná jatka chorvatských rosniček a rosáku na závěrečný den donutila pořadatele změnit trasu do bezpečnější mariny Hramina. Závěrečný závodní den se odehrál v prostorách před touto marinou a účastnící rallye si přivstali, aby stihli dvě etapy. Už když ráno vítr rozlepil zavřené oči bylo jasné, že nás čeká pěkná divočina. Během dne tak přístroje naměřily sílu větru se jménem Bora bušícího od pobřeží až 25m/s a já jsem snad poprvé v životě pochopil, že i námořní jachting může být při určité konstelaci fyzicky náročný. Parafrázi hamletovské otázky "Jak to bude či nebude" řešilo těch pár posádek, které se odvážily vytáhnout 100 metrový spinaker a nechali tak několikatunovou jachtu tlačit padesátiuzlovým větrem rychlostí 13 uzlů za hodinu. No některé spinakry se roztrhaly, někteří šťastnější to hodně bojovým způsobem nakonec nějak zvládli, ale jen jedinci na této srandě vydělali. Obě čtvrteční etapy ovládli již avizovaní Rodopáci.

A celkové výsledky: Bezkonkurenčně, ale hlavně zaslouženě se králi 7. České námořní rallye a Mistry České republiky stali členové posádky Rodop kapitána Martina Kulíka, kteří ty ostatní zastínili nejen po stránce taktické, ale i technické. Stříbrné medaile si odvezla posádka kapitána Vladimíra Navrátila a bronz loňští vítězové - posádka Martina Štikara. Takové pořadí vyhlásil zkušený konferenciér Václav Žmolík na závěrečném rautu v marině Hramina.

Vzhledem k tomu, že jsem byl účastníkem všech sedmi ročníků můžu mít takové ty dědečkovské vzpomínky a nezbývá mi než konstatovat, že ty váhy, kde na jedné straně je část společenská a na druhé ta závodní, se stále více převažují na stranu závodní, a že vzpomínky kdy jsme při první rallye v průběhu etap kotvili, koupali se a bezvětří prokládali závody v pádlování na doprovodných gumových člunech, působí dnes hodně úsměvně. Tato metamorfóza je určitě dobrá, měla by však jít ruku v ruce s etikou. Bohužel i letos se objevili spekulace o nepovolených výměnách plachet a úpravách na lodích některých posádek a docela by mě zajímalo svědomí a radost z eventuálního úspěchu těchto lidí, pokud účastníky této špinavé hry opravdu byli. Ovšem za zločin proti lidskosti lze považovat krádež v závěrečnou noc dvou drahých spinakrových peňů. A i přes fakt jménem presumpce neviny, padá hlavní podezření na některou z posádek, kterým se možná v silném větru peň "podařil" utopit.

Závěrem upřímně blahopřeji vítězům, gratuluji úspěšným, děkuji všem kteří nechali naši posádku před sebou, pořadatelům v čele s Tomášem a Pavlem Stejskalem a jejich firmou TPS centrum děkuji a přeji úspěšné přípravy na 8. Českou námořní rallye a všem účastníkům, aby ten příští ročník byl v jejich finančních možnostech. Jak tedy jinak než: Za rok na Jadranu.

Celkové výsledky (prvních 15) : celkem 41 závodních lodí:
1. Martin Kulík, 2. Vladimír Navrátil, 3. Martin Štikar, 4. Daniel Vodička, 5. Tomáš Kuchař,
6. M.Urbonavičius, 7. Jan Chalupa, 8. Martin Knetig, 9. Vladimír Vyskup, 10. Ladislav Smutný,
11. Jan Chlup, 12. Miroslav Novák, 13. Miloslav Martinů, 14. Petr Utíkal, 15. Karel Štefan